STATUT
Przedszkola Niepublicznego pw. św. Józefa Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP w Kolbuszowej
Spis Treści
- 1. Postanowienia ogólne
- 2. Cele i zadania przedszkola
- 3. Sposób realizacji zadań przedszkola
- 4. Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola
- 5. Prawa i obowiązki rodziców
- 6. Formy współpracy z rodzicami
- 7. Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje
- 8. Organizacja i czas pracy przedszkola
- 9. Rekrutacja
- 10. Okoliczności do zawieszenia zajęć w przedszkolu
- 11. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
- 12. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 13. Prawa i obowiązki dziecka
Podstawy prawne:
– Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
– Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
– Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz.1604).
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r. poz.1520).
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Przedszkole Niepubliczne p.w. św. Józefa Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP.
- Siedzibą przedszkola jest budynek przy ulicy 11 Listopada 6 , 36-100 Kolbuszowa.
- Przedszkole jest zlokalizowane w budynku stanowiącym własność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP. w Kolbuszowej.
- Organem Prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP, Prowincja Tarnowska z siedzibą przy ulicy Mościckiego 18, 33 – 100 Tarnów, posiadające osobowość prawną na mocy art. 8 ust. 1 pkt. 8 i ust. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019, poz. 1347).
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty w Rzeszowie, ul. Grunwaldzka15, 35-959 Rzeszów.
- Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
- Przedszkole używa pieczątki z numerem NIP i REGON w brzmieniu:
PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE
Pw. św. Józefa
Ul. 11 Listopada 6, 36-100 Kolbuszowa
tel. 17 22 71 187
NIP 8141443815 REGON 180889531
- Przedszkole może używać pieczątki bez numeru NIP i REGON.
- Przedszkole jest przedszkolem niepublicznym, które:
- realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
§ 2
- Ilekroć w dalszej części Statutu mowa jest bez bliższego określenia o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne pw. św. Józefa Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP,
- Ustawie Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082),
- Karcie Nauczyciela – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672),
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Niepublicznego pw. św. Józefa Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Niepublicznego pw. św. Józefa Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP,
- Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Przedszkola Niepublicznego pw. św. Józefa Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP,
- Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Przedszkola Niepublicznego pw. św. Józefa Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP,
- Dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Niepublicznego pw. św. Józefa Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP,
- Rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby lub podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
- Organie Prowadzącym Przedszkole – należy przez to rozumieć Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP Prowincja Tarnowska,
- Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Podkarpackiego Kuratora Oświaty.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 3
- Przedszkole jako przedszkole katolickie, realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe, przyjmując za podstawę wychowania chrześcijański system wartości.
- W trosce o integralny rozwój dzieci, przedszkolny system wychowania oparty jest na antropologii chrześcijańskiej, zakładającej osobowe traktowanie każdego człowieka.
- Inspiracją w zakresie realizacji celów i zadań wychowania przedszkolnego jest koncepcja pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego, której realizacja stanowi istotny wymiar tradycji wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP. Wraz z podstawą programową wychowania przedszkolnego stanowi ona podstawę opracowania koncepcji pracy przedszkola.
- Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
§ 4
- Przedszkole stanowi wspólnotę wychowawczą, którą tworzą nauczyciele, obsługa przedszkola oraz dzieci i ich rodzice.
- Zadaniem przedszkola jako wspólnoty wychowawczej jest podejmowanie, realizowanie różnego rodzaju wspólnych działań i inicjatyw zmierzających do integralnego wychowywania dzieci, wspierania ich uzdolnień oraz tworzenie klimatu rodzinnego.
§ 5
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka tak aby wychowanek osiągnął dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
§ 6
-
Zadaniem przedszkola w szczególności jest:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania, kodowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
-
Zgodnie z charakterem przedszkola zadania przedszkola realizowane są w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
- fizyczny obszar rozwoju dziecka,
- emocjonalny obszar rozwoju dziecka,
- społeczny obszar rozwoju dziecka,
- poznawczy obszar rozwoju dziecka,
- religijny obszar rozwoju dziecka,
- moralny obszar rozwoju dziecka.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na:
- rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.
Rozdział 3
Sposób realizacji zadań przedszkola
§ 7
- Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi dla poszczególnych grup programami wychowania przedszkolnego.
- Z uwagi na katolicki charakter przedszkola wychowanie religijne jest integralnie związane z realizacją podstawy programowej.
- Zachęca się do realizacji w przedszkolu „Programu wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego”, który zawiera myśl pedagogiczną Założyciela Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP i twórcy ochronek dla dzieci.
- Programy wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w przedszkolu Dyrektor na wniosek nauczyciela. Jeżeli proponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego nie zawiera obszaru moralnego i religijnego to nauczyciel uzupełnia wybrany program o te obszary.
- Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
§ 8
- Podstawowymi formami działalności w przedszkolu, w ramach realizacji zadań przedszkola, są zajęcia wychowawczo – dydaktyczne zaplanowane przez nauczyciela dla całej grupy, zajęcia indywidualne z dziećmi, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci, zabawy, prace dowolne dzieci, czynności samoobsługowe, prace użyteczne, spacery i wycieczki.
- Przedszkole swoje zadania realizuje także poprzez imprezy, akademie, konkursy oraz uroczystości o charakterze religijnym i patriotycznym.
- Sytuacje edukacyjne realizowane w przedszkolu mają na celu osiągnięcie przez dziecko określonego poziomu umiejętności oraz gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- Główną formą pracy z dziećmi w przedszkolu jest zabawa w budynku przedszkola i na świeżym powietrzu.
- Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, opisanym w ramowym rozkładzie dnia.
- Nauczyciele aranżują przestrzeń, by wpływała na aktywność dzieci i pozwoliła im na podejmowanie różnorodnych form działania.
§ 9
-
Przedszkole umożliwia podtrzymywanie tożsamości narodowej dzieci, poszanowanie języka i kultury narodowej poprzez:
- budowanie poczucia przynależności dziecka do rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i świata przez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji,
- budzenie postawy patriotyzmu m.in. poprzez zapoznawanie z historią i symbolami narodowymi,
- organizowanie uroczystości o charakterze narodowym, w tym tworzących tradycję przedszkola,
- dbanie o kulturę języka polskiego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych.
-
Wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich przedszkole realizuje poprzez:
- codzienną, wspólną modlitwę dzieci,
- katechezę,
- wprowadzenie do przeżywania wydarzeń roku liturgicznego,
- przygotowanie misteriów i akademii o tematyce religijnej z okazji różnych świąt,
- codzienne wprowadzanie dzieci do refleksji nad własnym postępowaniem,
- tworzenie warunków sprzyjających okazywaniu czynnej miłości Boga i bliźniego,
- kształtowanie postaw chrześcijańskich.
-
Przedszkole dba o zdrowie dzieci poprzez:
- wdrażanie do dbałości o higienę osobistą,
- przestrzeganie przepisów w zakresie higieny i bezpieczeństwa,
- respektowanie stosowania odżywiania wynikającego ze stanu zdrowia dziecka, w tym stosowanej diety,
- zwracanie szczególnej uwagi na dzieci, którym ze względów chorobowych wymagane jest specjalne postępowanie.
-
W zakresie promocji i ochrony zdrowia przedszkole:
- współpracuje z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia dzieci,
- przeprowadza zajęcia ze służbami medycznymi,
- w realizowanych programach uwzględnia treści dotyczące dbałości o zdrowie i higienę.
§ 10
- Zadania przedszkola są realizowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
-
Przedszkole zapewnia dzieciom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
- tworzenie atmosfery miłości, akceptacji i bezpieczeństwa,
- uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo,
- ciągłą opiekę nauczyciela nad dzieckiem,
- zapewnienie odpowiedniej opieki dzieciom uczęszczającym na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu,
- kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje Dyrektor, co najmniej raz w roku i po dwutygodniowej przerwie w pracy przedszkola,
- wyposażenie pomieszczeń przedszkola w apteczki, zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy,
- dostosowanie stolików i krzesełek do warunków antropometrycznych dzieci,
- zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach, wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola.
-
Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem przedszkola:
- w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic. Na 1 osobę dorosłą może przypadać maksymalnie 15 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż 2 opiekunów,
- osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, krajoznawczej i rekreacyjnej (spaceru) jest nauczyciel,
- każda wycieczka jest organizowana zgodnie z ogólnym regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu,
- z w/w regulaminem są zapoznani rodzice oraz opiekunowie; każdorazowo, bezpośrednio przed wycieczką, regulamin omawiany jest z dziećmi w niej uczestniczącymi,
- każda wycieczka musi być zgłoszona Dyrektorowi na druku „Karta wycieczki”,
- w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem,
- każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w sposób ustalony w przedszkolu,
- przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola,
- jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się na nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie Dyrektora,
- teren zabaw wokół budynku przedszkola musi być ogrodzony.
§ 11
- W przedszkolu w miarę możliwości organizuje się pomoc psychologiczno – pedagogiczną z której mogą skorzystać dzieci, rodzice i nauczyciele.
§ 12
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
§ 13
-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
- rodzicami,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
- organizacjami pozarządowymi,
- instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
§ 14
-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana na wniosek:
- rodziców,
- nauczyciela – wychowawcy grupy,
- poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- pomocy nauczyciela,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego.
§ 15
-
W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana za zgodą rodziców w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w razie potrzeb w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu organizuje Dyrektor.
-
Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej należy w szczególności:
- organizowanie wspomagania przedszkola w zakresie realizacji zadań polegających na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- informowanie nauczycieli i wychowawców o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę,
- we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z dzieckiem,
- ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin, w których poszczególne formy będą realizowane,
- informowanie w formie pisemnej rodziców o ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz o wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.
-
Do zadań nauczycieli i specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola, oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.
§ 16
- Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uwagi na brak odpowiedniej bazy lokalowej, środków dydaktycznych i sprzętu umożliwiającego realizację wskazań, zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
§ 17
- Dopuszcza się możliwość przyjęcia do przedszkola dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, pod warunkiem, że istnieje możliwość włączenia go do grupy dzieci zdrowych.
§ 18
- Każdy rodzic ma prawo skorzystać z dobrowolnego, grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków w przedszkolu.
- Przedszkole pomaga w zawieraniu w/w ubezpieczenia, przedstawiając rodzicom oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela, za zgodą rodziców podejmuje Dyrektor.
- W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy grupy, Dyrektor może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia w ramach środków finansowych przedszkola.
Rozdział 4
Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola
§ 19
- W celu zapewnienia dzieciom pełnego bezpieczeństwa rodzice lub inne osoby przez nich upoważnione oraz nauczyciele i pozostali pracownicy przedszkola są zobowiązani do zachowania obowiązujących w przedszkolu zasad określających zakres ponoszonej przez nich odpowiedzialności w czasie przyprowadzania i odbioru dziecka z przedszkola.
-
Podczas przyprowadzania dziecka do przedszkola stosuje się zasady w szczególności:
- dzieci należy przyprowadzić do przedszkola w godzinach 6.45 – 8.00,
- osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielowi grupy. Nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub posesji przedszkolnej. Rodzice odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci do momentu przekazania pod opiekę nauczycielce oraz od chwili odebrania bezpośrednio z sali. Nauczyciele odpowiadają za bezpieczeństwo dziecka od momentu przyprowadzenia go do sali i do chwili odebrania przez rodzica lub osobę upoważnioną,
- dziecko przyprowadzane do przedszkola musi być zdrowe. W trosce o zdrowie innych dzieci, w wypadku podejrzeń nauczyciela o chorobie dziecka ma on prawo odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola lub zażądania okazania aktualnego zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka,
- dzieciom nie wolno przynosić dodatkowego wyżywienia,
- dziecko nie powinno przynosić do przedszkola zabawek oraz innych wartościowych przedmiotów. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za zepsucie i zagubienie rzeczy przyniesionych przez dzieci,
- dziecko powinno przyjść do przedszkola ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu,
- ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sali w obuwiu zewnętrznym oraz wprowadzania zwierząt na teren przedszkola.
-
Przy odbiorze dziecka z przedszkola stosuje się następujące zasady:
- dzieci są odbierane z przedszkola przez rodziców do godz. 16.15; fakt odbierania dziecka z przedszkola, szczególnie gdy odbywa się to z ogrodu przedszkolnego, rodzice powinni zaakcentować przez wyraźne pożegnanie, tak aby nauczyciel odpowiedzialny za dziecko wiedział, że zostało ono odebrane,
- dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez inne osoby zdolne do podejmowania czynności prawnych, upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane,
- upoważnienia dokonuje się na piśmie przez co najmniej jednego rodzica dziecka, na wydanym przez Dyrektora druku z własnoręcznym podpisem,
- upoważnienia do odbioru dzieci przez osoby inne niż rodzice przechowuje nauczyciel w dokumentacji oddziału,
- w razie jednorazowej sytuacji zmuszającej rodziców do odebrania dziecka przez inną osobę niż wskazana w upoważnieniu, rodzic powinien zgłosić ten fakt nauczycielowi po przyprowadzeniu dziecka do przedszkola wraz z pisemnym upoważnieniem dla tej osoby do odbioru dziecka w danym dniu. Jednorazowe upoważnienia dziecka przechowuje nauczyciel w dokumentacji przedszkola przez jeden tydzień,
- na prośbę nauczyciela osoba odbierająca dziecko z przedszkola powinna okazać potwierdzający jej tożsamość dokument ze zdjęciem,
- osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających; jeżeli osoba znajdująca się w takim stanie domaga się wydania dziecka lub odbierze dziecko mimo sprzeciwu, nauczyciel powiadamia Dyrektora, a on powiadamia Policję,
- w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola w godzinach funkcjonowania placówki lub w razie zaistnienia okoliczności wymienionych w pkt. g nauczyciel sprawujący opiekę nad dzieckiem zobowiązany jest do zorganizowania odbioru dziecka przez inną upoważnioną osobę; w tym celu kontaktuje się telefonicznie z rodzicami, z inną upoważnioną przez rodziców osobą, a w razie potrzeby powiadamia Policję,
- żądanie jednego z rodziców dotyczące nie wydawania dziecka z przedszkola drugiemu z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.
- Nauczycieli w ich pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa (również podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola) wspomaga pomoc nauczyciela.
- W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
- W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich i nie podaje się leków.
Rozdział 5
Prawa i obowiązki rodziców
§ 20
-
Tworząc wspólnotę wychowawczą przedszkole współpracuje z rodzicami dzieci w sprawach wychowania, nauczania i opieki, z uwzględnieniem ich praw i obowiązków. Współpraca ma za zadanie w szczególności:
- poznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka,
- ujednolicenie działań wychowawczych,
- włączenie rodziców w działalność przedszkola.
-
W celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedszkola Dyrektor i nauczyciele w szczególności:
- zapoznają rodziców z zadaniami wychowawczo – dydaktycznymi wynikającymi z realizowanego programu wychowania przedszkolnego,
- prowadzą konsultacje indywidualne z rodzicami, podczas których udziela się bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka,
- wspierają rodziców w zapoznawaniu się z właściwymi zasadami wychowania oraz w rozpoznawaniu zagrożeń wychowawczych i szkodliwych dla dziecka wpływów,
- organizują spotkania ogólne dla wszystkich rodziców,
- według potrzeb danego oddziału nauczyciele organizują spotkania w ramach oddziałów związane ze sprawami wychowawczymi,
- organizują i prowadzą zajęcia otwarte dla rodziców,
- organizują spotkania i konferencje ze specjalistami wedle potrzeb i oczekiwań rodziców,
- organizują uroczystości i imprezy okolicznościowe z udziałem dzieci, rodziców i najbliższych członków ich rodzin,
- prowadzą „Kącik dla rodziców” z aktualnymi informacjami o działalności placówki, realizowanych zadaniach, tematach kompleksowych i innych wydarzeniach,
- organizują formację religijną.
§ 21
- Rodzice zgłaszając dziecko do przedszkola wyrażają tym samym zgodę na przyjęcie określonych w jego statucie praw i obowiązków.
-
Rodzice mają prawo do:
- znajomości podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych,
- znajomości realizowanego w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego,
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola,
- ochrony danych osobowych,
- dyskrecji i nieujawniania informacji o sytuacji rodzinnej i osobistej dziecka i jego rodziny,
- udziału w organizowaniu wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo – dydaktycznych,
- wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców,
- udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu,
- wyrażenia opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć.
-
Rodzice mają obowiązek:
- współpracować systematycznie z nauczycielem prowadzącym oddział w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych rodziny i przedszkola,
- interesować się sukcesami i niepowodzeniami swojego dziecka,
- przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych – jedzenie, higiena, toaleta,
- znać i przestrzegać postanowień statutowych,
- informować na bieżąco nauczyciela o nieobecności dziecka w przedszkolu,
- informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola (np. dzień wcześniej),
- odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola,
- przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe,
- zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.),
- regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu,
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej lub komunikatorach,
- bezzwłocznie zgłaszać nauczycielom w grupie informację o zmianie adresu zamieszkania i zmianie numerów telefonów kontaktowych,
- na prośbę nauczyciela dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalającą na pobyt dziecka w przedszkolu,
- informować wychowawcę grupy o nieobecności dziecka w przedszkolu oraz o stwierdzeniu u niego choroby zakaźnej lub pasożytów,
- zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie, w tym ubranie na przebranie,
- wszelkie sprawy dotyczące wychowanków, w tym sporne, zgłaszać wyłącznie u nauczyciela danego oddziału lub u Dyrektora, zawsze bez udziału dzieci,
- uczestniczyć w zebraniach i spotkaniach formacyjnych organizowanych przez przedszkole.
-
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia (co najmniej 50% frekwencji w miesiącu),
- zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu na spełnianie przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem.
- Za zniszczone przez wychowanków mienie przedszkola odpowiedzialność materialną ponoszą jego rodzice. Rodzice zobowiązani są naprawić zniszczone mienie lub pokryć koszty jego naprawy albo koszty zakupu nowego mienia.
Rozdział 6
Formy współpracy z rodzicami
§ 22
- Przedszkole pełniąc funkcję wspierającą rodzinę pomaga dziecku i jego rodzicom w integracji i współpracy ze środowiskiem.
- Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej oraz celem poznawania środowiska rodzinnego dziecka – podczas kontaktów indywidualnych z rodzicami i zebrań grupowych.
-
Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców w następujących zakresach:
-
rozszerzanie i pogłębianie wiedzy o dziecku poprzez:
- zebrania grupowe i ogólne wg harmonogramu i planu pracy placówki,
- prelekcje psychologa, logopedy, pedagoga, pedagoga specjalnego i innych specjalistów,
- rozmowy indywidualne, konsultacje w pracy bieżącej (po uprzednim umówieniu się z nauczycielem),
- spotkania formacyjne,
- informacje i artykuły na stronie internetowej przedszkola.
- ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego,
- przeprowadzenie ankiety dla rodziców dotyczącej działalności przedszkola, co najmniej raz w ciągu roku szkolnego,
-
zapraszanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola:
-
rozszerzanie i pogłębianie wiedzy o dziecku poprzez:
§ 23
- W przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola przed innymi organami przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzi dwóch przedstawicieli każdego oddziału przedszkolnego, a wybory reprezentantów rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Rada Rodziców wspiera działalność statutową przedszkola poprzez:
- uczestnictwo w życiu przedszkola, które przyczynia się do podnoszenia jakości pracy i zaspakajania potrzeb dzieci,
- współdziałanie z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną w doskonaleniu organizacji pracy przedszkola oraz procesu wychowania, opieki i nauczania,
- promowanie systemu wychowawczego proponowanego przez przedszkole,
- współdziałanie w realizacji zadań wychowawczych przedszkola,
- gromadzenie funduszy z dowolnych składek oraz innych źródeł, a także ich wydatkowanie zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.
- Rada Rodziców może występować w formie pisemnej lub ustnej do Dyrektora, organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz Organu Prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
Rozdział 7
Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje
§ 24
-
Organami przedszkola są:
- Dyrektor,
- Rada Pedagogiczna.
§ 25
- Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Organ Prowadzący.
-
W ramach swoich kompetencji Dyrektor w szczególności:
- organizuje i kieruje bieżącą działalnością przedszkola,
- reprezentuje je na zewnątrz wobec władz samorządowych, oświatowych i kościelnych,
- jest kierownikiem zakładu pracy, bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.
- Dyrektor realizując swoje zadania współpracuje z Organem Prowadzącym oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
§ 26
-
Kierując działalnością opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną, Dyrektor w szczególności:
- kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości,
- przewodniczy, przygotowuje i prowadzi posiedzenia Rady Pedagogicznej,
- sprawuje nadzór pedagogiczny w sposób określony przez Organ Prowadzący,
- dopuszcza do użytku w przedszkolu wybrane przez nauczycieli programy wychowania przedszkolnego,
- organizuje pomoc psychologiczno–pedagogiczną w formach określonych w statucie przedszkola,
- inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych,
- odpowiada za ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola,
- zapewnia opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka,
- przyjmuje dzieci do przedszkola oraz może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci przedszkola,
- powiadamia Dyrektora Szkoły Podstawowej w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie,
- na wniosek rodziców, po uzyskaniu opinii Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, może zezwolić w drodze decyzji na spełnianie przez dziecko rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem.
-
Organizując działalność przedszkola Dyrektor w szczególności:
- opracowuje arkusz organizacji na dany rok szkolny,
- przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i dydaktyczne,
- zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno–sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku przedszkola i na placu przedszkolnym,
- dba o właściwe wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce dydaktyczne,
- sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola,
- dysponuje środkami finansowymi przedszkola pozostając pod nadzorem Organu Prowadzącego i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- organizuje prace konserwacyjno–remontowe w uzgodnieniu z Organem Prowadzącym przedszkole,
- odpowiada za prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami,
- egzekwuje przestrzeganie przez pracowników przedszkola ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość.
-
Prowadząc sprawy kadrowe i socjalne pracowników Dyrektor w szczególności:
- nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
- może tworzyć nowe stanowiska pracy w przedszkolu po wcześniejszym uzgodnieniu z Organem Prowadzącym,
- dokonuje oceny pracy oraz dorobku zawodowego nauczycieli,
- wykonuje czynności związane z awansem zawodowym nauczycieli,
- przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi przedszkola,
- udziela urlopów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem,
- określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy,
- organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- zapewnia nauczycielom odpowiednie warunki do realizacji zadań statutowych,
- dba o tworzenie w przedszkolu wspólnoty i atmosfery rodzinnej.
§ 27
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie, wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb w każdym okresie.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny i Organu Prowadzącego przedszkole, a także z inicjatywy Dyrektora.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z „Regulaminem działalności Rady Pedagogicznej”.
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- uchwalenie regulaminu swojej działalności,
- podjęcie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
-
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola i ramowy rozkład dnia,
- wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla Dyrektora,
- pracę Dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy.
§ 28
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Szczegółowe zdania i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej oraz członków Rady Pedagogicznej, sposób głosowania, formy i sposób protokołowania i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej określa „Regulamin działalności Rady Pedagogicznej Przedszkola Niepublicznego im. Jana Pawła II Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP w Dąbrowie Tarnowskiej”. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem.
§ 29
- Organy przedszkola współpracują dla dobra wspólnego, którym jest przedszkole oraz dla dobra dzieci, ich rodzin i pracowników, w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
- Organy przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
-
Organy przedszkola rozstrzygają spory wg zasad:
- ugodowego rozwiązywania konfliktów,
- negocjacji rozwiązań podejmowanych pomiędzy stronami,
- ostatecznego rozstrzygania spraw przez Dyrektora.
- W przypadku sporu pomiędzy Dyrektorem a Radą Pedagogiczną przedszkola sprawę rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, Organ Prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Rozdział 8
Organizacja i czas pracy przedszkola
§ 30
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza Organ Prowadzący przedszkole.
-
W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- liczbę oddziałów,
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach,
- tygodniowy wymiar zajęć z religii i innych zajęć dodatkowych,
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- imienny wykaz nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego, wykształceniu i kwalifikacjach, liczbie lat pracy i tygodniowej liczbie godzin prowadzonych zajęć,
- wykaz pracowników administracji i obsługi, wraz z informacją o ich wykształceniu, stażu pracy, stanowisku służbowym, rodzaju zatrudnienia i wymiarze przyznanego im etatu,
- projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia dla poszczególnych pracowników.
- Arkusz organizacji przedszkola stanowi podstawę do ustalenia tygodniowego rozkładu zajęć w danym roku szkolnym.
- W czasie roku szkolnego, po zaistnieniu jakichkolwiek zmian, Organ Prowadzący zatwierdza Aneks arkusza organizacji przedszkola.
§ 31
- Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną a ustalony przez Dyrektora uwzględniający zasady ochrony zdrowia i higieny, organizacji pracy przedszkola oraz oczekiwań rodziców.
§ 32
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 – 6 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko 2,5 letnie na wniosek jego rodziców.
- W przedszkolu możliwe jest spełnianie obowiązku rocznego przygotowania do nauki szkolnej, z uwzględnieniem potrzeb rodziny i środowiska.
§ 33
- Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku, przez cały rok szkolny z wyjątkiem miesięcznej przerwy wakacyjnej trwającej od 1sierpnia do 31 sierpnia oraz dni ustawo wolnych od pracy, oraz 24 grudnia, Wielki Czwartek i Wielki Piątek.
- Za zgodą Organu Prowadzącego oraz w porozumieniu z rodzicami dzieci, Dyrektor może ustalić dodatkowe przerwy w pracy przedszkola, w łącznym wymiarze nie dłuższym niż 5 dni w ciągu roku szkolnego.
- Czas pracy przedszkola ustala się na 9,5 godzin dziennie: od poniedziałku do piątku, w godzinach od 6.45. do 16.15.
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
- O wszelkich zmianach organizacyjnych rodzice są na bieżąco informowani przez Dyrektora lub nauczycieli przedszkola.
§ 34
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień lub trudności w rozwoju.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 30.
- Liczba oddziałów w przedszkolu uwarunkowana jest liczbą dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny.
§ 35
-
Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
- sale do zajęć, wyposażone w niezbędne sprzęty i pomoce dydaktyczne,
- kancelarię,
- łazienki,
- jadalnię,
- szatnie,
- kuchnię wraz z zapleczem gospodarczym (obieralnia, zmywalnia, magazyn, pomieszczenia gospodarcze),
- pomieszczenia administracyjne i gospodarcze,
- plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych,
- dostęp do kaplicy.
§ 36
- Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą zostać zorganizowane zajęcia dodatkowe, które mogą być finansowane przez rodziców.
- Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od potrzeb dzieci, propozycji rodziców oraz możliwości finansowych i organizacyjnych przedszkola.
- Wysokość opłat i sposób uiszczania opłat za zajęcia dodatkowe reguluje umowa zawarta pomiędzy organizatorem zajęć, a Dyrektorem przedszkola.
-
Czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
§ 37
- Przedszkole organizuje naukę religii.
- Z uwagi na katolicki charakter przedszkola nauką religii objęte są wszystkie dzieci.
§ 38
- Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno – wychowawczych w grupach między oddziałowych.
- Grupy międzyoddziałowe są tworzone na okres roku szkolnego w godzinach 6.45 – 7.30 i 15.45 – 16.15 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci (np. ferie zimowe, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) Dyrektor może zlecić łączenie oddziałów.
- W sytuacjach wymienionych w ustępie 2 i 3 liczba dzieci po połączeniu oddziałów nie powinna przekraczać 30. Opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
§ 39
- Wyjścia do kina i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze międzyoddziałowej.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych powinien być organizowany jak najdłuższy codzienny pobyt dzieci na świeżym powietrzu.
Rozdział 9
Rekrutacja
§ 40
- Dzieci przyjmuje się do przedszkola po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
- Rekrutację prowadzi się w oparciu o „Regulamin rekrutacji dzieci”.
- Podstawą do świadczenia usług przez przedszkole jest umowa zawarta między Dyrektorem, a rodzicami dziecka przed rozpoczęciem roku przedszkolnego na cały okres pobytu dziecka w przedszkolu, lub w razie konieczności za zgodą obu stron w trakcie trwania roku szkolnego.
-
Umowa zawiera:
- imię i nazwisko dziecka, PESEL, imię i nazwisko rodzica, oraz datę zawarcia umowy,
- okres trwania, najważniejsze informacje dotyczące organizacji pracy przedszkola,
- zasady odpłatności,
- warunki rozwiązania umowy,
- zgody rodzica na: fotografowanie, badania przesiewowe ze specjalistami,
- informacje o przetwarzaniu danych osobowych.
- Umowę sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach dla wszystkich rodziców, jednak dopuszcza się możliwość sporządzenia indywidualnej umowy z rodzicami, jeśli zachodzi potrzeba zmian w jej zapisach zasygnalizowana przynajmniej przez jedną ze stron.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z grupy dzieci według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci do grupy mogą być rozszerzone o kryteria m.in. potrzeb indywidualnych dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień lub trudności w rozwoju.
Rozdział 10
Okoliczności do zawieszenia zajęć w przedszkolu
§ 41
-
Zajęcia mogą zostać zawieszone na czas oznaczony z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej wynoszącej -15ºC lub niższej, mierzonej o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć,
- niemożności zapewnienia temperatury co najmniej 18ºC w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinny odbywać się nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
- Wybór sposobu prowadzenia zajęć powinien być uzależniony m.in. od wieku dziecka. W przypadku dzieci przedszkolnych podczas kształcenia na odległość niezbędne jest zaangażowanie rodziców z uwagi na konieczność sprawowania opieki, nadzorowania bezpieczeństwa czy technicznego wsparcia korzystania np. z laptopa.
- Dyrektor ma możliwość zastosowania innego sposobu umożliwiającego kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
-
O przyjętych sposobach realizacji zajęć, Dyrektor informuje:
- Organ Prowadzący,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 42
-
Organizując zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość należy mieć na uwadze przede wszystkim:
- indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci,
- konieczność zapewnienia dzieciom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia,
- zapewnienie właściwego przebiegu kształcenia.
§ 43
-
Organizacja zajęć powinna uwzględniać w szczególności:
- równomierne obciążenie dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne dzieci, podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
§ 44
- Godzina zajęć będzie trwała od 30 do 60 minut. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor będzie mógł dopuścić prowadzenie ich w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.
- W związku z prowadzeniem zajęć zdalnych, modyfikacji może ulec tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć realizowanych w placówce z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- O tym czy istnieje potrzeba modyfikacji ww. treści nauczania oraz rozkładu zajęć zadecyduje Dyrektor w porozumieniu z nauczycielami. Jeżeli zapadnie decyzja, aby czasowo zmodyfikować tygodniowy zakres treści lub rozkład zajęć, Dyrektor musi niezwłocznie poinformować o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- W przypadku dzieci, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, Dyrektor na wniosek rodziców dziecka, będzie mógł zorganizować zajęcia na terenie placówki w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia o ile możliwe będzie zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i pod warunkiem, że na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
- W okresie prowadzenia zajęć zdalnych możliwe będzie organizowanie dla dzieci wycieczek w ramach krajoznawstwa i turystyki. Wycieczki będą mogły odbywać się, jeżeli nie będzie zagrożone bezpieczeństwo lub zdrowie dzieci.
§ 45
- W okresie prowadzenia zajęć w formie zdalnej, Dyrektor będzie koordynował współpracę nauczycieli z rodzicami. Jako koordynator będzie zwracał szczególną uwagę na potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci.
§ 46
-
W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych takich jak:
- Poczta elektroniczna, strona internetowa przedszkola, kontakt telefoniczny, komunikatory,
- inne niż wskazane w pkt. 1, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
-
Przedszkole zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez:
- łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia,
- przekazywanie rodzicom kart pracy do wydruku lub wydrukowanych kart pracy,
- propozycje zabaw z dzieckiem z użyciem przedmiotów dostępnych w domu,
- przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych książeczek i gier edukacyjnych,
- udostępnianie autorskich tematycznych kart pracy, nagrań i prezentacji nauczycieli,
- dostosowanie materiałów, o których mowa w ust. 2, do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
- Materiały niezbędne do realizacji zajęć należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres e-mail rodzica lub opublikować na zamkniętej grupie z wykorzystaniem komunikatorów.
- Jeżeli rodzice dziecka lub prawni opiekunowie nie posiadają dostępu do Internetu, nauczyciel kontaktuje się telefonicznie lub bezpośrednio z rodzicami lub prawnymi opiekunami, przekazując informacje o dostępnych materiałach niezbędnych do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
§ 47
-
Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:
- przesłanie przez rodziców lub prawnych opiekunów zdjęć lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań,
- wykonywanie zadań w formie ustalonej przez nauczyciela.
- Uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki, dopuszcza się, aby potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach odbywało się także w sposób ustalony indywidualnie z rodzicem dziecka.
Rozdział 11
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
§ 48
- Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych przez Organ Prowadzący.
-
Działalność przedszkola finansowana jest przez:
- Urząd Gminy w Kolbuszowej w ramach dotacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dotacja przekazywana na konto przedszkola podlega rozliczeniu,
-
rodziców w formie opłaty za żywienie dziecka w przedszkolu oraz tzw. miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu;
- wysokość opłat ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z Organem Prowadzącym,
- opłaty uiszcza się do 10–tego każdego miesiąca.
- Na działalność przedszkola, w tym na prowadzoną w nim pomoc charytatywną, mogą być przekazywane dotacje, dary oraz dowolne datki.
§ 49
-
Przedszkole pobiera od rodziców tzw. miesięczną opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu:
- opłata za pobyt dziecka jest przeznaczona na wydatki przedszkola,
- miesięczna opłata za pobyt dziecka w przedszkolu nie podlega zwrotowi.
§ 50
-
W przedszkolu dziecko może korzystać z jednego, dwóch lub trzech posiłków, którymi są: śniadanie, obiad, podwieczorek:
- opłata za żywienie obejmuje koszt zakupu artykułów żywnościowych,
- koszty zakupu produktów żywnościowych służących do przygotowania posiłków w pełni pokrywają rodzice,
- dzienna opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych,
- opłata podlega zwrotowi w kwocie równej iloczynowi dni nieobecności i dziennej stawki za wyżywienie. Zwrot nadpłaty następuje w formie odliczenia od należności w następnym miesiącu.
§ 51
- W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien złożyć informację w celu zaprzestania naliczania odpłatności. Nadpłatę można odebrać u Dyrektora lub przekazać na cele przedszkola.
- W szczególnych wypadkach, na prośbę rodziców dziecka, Dyrektor może udzielić ulg i zwolnień z odpłatności – okresowych lub stałych.
§ 52
- Wysokość opłaty z tytułu pobytu dziecka oraz wyżywienia może ulec zmianie także w trakcie trwania roku szkolnego. O wszelkich zmianach rodzice zostaną powiadamiani co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem.
§ 53
- Pracownik przedszkola ma prawo korzystać z posiłków wydawanych przez kuchnię przedszkola, wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.
§ 54
- Przedszkole może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia, zawartego pomiędzy Dyrektorem, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
- Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.
- Przedszkole może przyjmować wolontariuszy na podstawie umowy wolontariatu.
§ 55
- Działalność przedszkola jest statutową niegospodarczą działalnością Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP i nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
Rozdział 12
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 56
- Wszyscy pracownicy przedszkola zatrudniani są na podstawie przepisów ustawy Kodeks Pracy.
- Nauczyciele mają możliwość realizowania ścieżki awansu zawodowego określone w ustawie Karta Nauczyciela.
- W przedszkolu zatrudnia się również pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- W przedszkolu funkcjonuje opracowana przez Organ Prowadzący i określona w odrębnym dokumencie „Procedura naboru i weryfikacji personelu”, zwana procedurą rekrutacyjną, umożliwiająca rozpoznanie motywacji, kwalifikacji a także zdatności kandydatów do zatrudnienia.
- Mając na uwadze dobro fizyczne, psychiczne i duchowe dzieci oraz ochronę przed wszelkimi formami przemocy nauczyciele oraz pracownicy administracyjni i pracownicy obsługi w relacjach z dziećmi mają obowiązek postępowania według zasad określonych w opracowanym przez Organ Prowadzący dokumencie pt. „Normy i zasady ochrony dzieci i podopiecznych”.
§ 57
- Dyrektor powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóm nauczycielom wychowania przedszkolnego, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
§ 58
- W swoich działaniach wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych z dziećmi nauczyciel uwzględnia charakter przedszkola, który został określony w § 3 i 4 niniejszego statutu.
- Nauczyciel ma obowiązek kierować się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i kształtowanie postawy moralnej oraz odpowiedzialny jest za jakość i efekt swojej pracy.
- Nauczyciel ma obowiązek wykonywać swoje zadania, dodatkowe prace i zajęcia określone w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz te które wynikają z bieżącej działalności przedszkola, uwzględniając zalecenia Dyrektora.
§ 59
-
Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- przestrzegać dyscyplinę pracy i zachowywać tajemnicę służbową,
- przestrzegać zasad współżycia społecznego i dbać o właściwe relacje pracownicze,
- dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego i duchowego – uczestnicząc w spotkaniach formacyjnych i skupieniach organizowanych przez Organ Prowadzący lub przedszkole oraz rozwoju zawodowego – poprzez podnoszenie umiejętności, kwalifikacji zawodowych i poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
§ 60
-
Do zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole należy w szczególności:
- skrupulatne przestrzeganie, stosowanie przepisów, zarządzeń odnośnie bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także do odbywania wymaganych szkoleń z tego zakresu,
- zapewnienie dzieciom stałej opieki gwarantującej bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć. Nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu grupy drugiemu nauczycielowi,
- kontrolowanie miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzętu, pomocy i innych narzędzi,
- przestrzeganie ustaleń porządkowych dotyczących przemieszczania się dzieci po przedszkolu,
- zwracanie uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku, w tym podczas przebywania dzieci na zewnątrz budynku,
- dbanie o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu,
- zgłaszanie Dyrektorowi wszystkich wyjść poza teren przedszkola,
- udzielenie pierwszej pomocy dziecku w nagłych przypadkach zagrażających jego życiu lub zdrowiu,
- niezwłoczne zawiadomienie rodziców i Dyrektora w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych.
§ 61
-
Do zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, należy w szczególności:
- systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
- zapoznawanie rodziców z programem wychowania przedszkolnego oraz z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości i umiejętności,
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają,
- zachęcanie rodziców do włączenia się w działalność przedszkola,
- informowanie rodziców o zachowaniu dziecka w przedszkolu i grupie rówieśniczej oraz o jego rozwoju,
- prowadzenie zebrań grupowych z rodzicami oraz dbanie o indywidualne kontakty z rodzicami dzieci.
§ 62
-
Do zadań nauczyciela w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:
- przedstawienie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego,
- opracowanie na piśmie planu pracy wychowawczo–dydaktycznej, uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego i program wychowania przedszkolnego,
- sporządzenie i przedstawienie Dyrektorowi sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych dwa razy w roku szkolnym,
- planowanie działań z uwzględnieniem indywidualnych możliwości intelektualnych oraz zainteresowań dzieci przy uwzględnieniu warunków i wyposażenia przedszkola,
- wspieranie każdego dziecka w jego rozwoju,
- kształcenie i wychowanie dzieci w duchu personalizmu chrześcijańskiego, w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka,
- dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych,
- stosowanie twórczych metod nauczania i wychowania, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci,
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji przebiegu pracy wychowawczo–dydaktycznej,
- bazowanie na fachowej literaturze oraz korzystanie z doświadczenia innych nauczycieli i specjalistów i wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego,
- dbanie o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troskę o estetykę pomieszczeń.
§ 63
-
Do zadań nauczyciela w zakresie prowadzenia obserwacji pedagogicznej należy w szczególności:
- prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz prowadzenie diagnozy przedszkolnej dzieci w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej,
- ustalenie sposobu dokumentowania obserwacji,
- sporządzenie pisemnej informacji zawierającej wyniki wstępnej i końcowej obserwacji dzieci młodszych oraz diagnozy dzieci starszych wraz z propozycją działań wspomagających i przedstawienie jej rodzicom dziecka,
- sporządzenie „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla dziecka objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym (diagnoza przedszkolna) i wydanie jej rodzicom na piśmie.
§ 64
-
Do zakresu zadań nauczyciela dotyczących współpracy ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną należy w szczególności:
- informowanie Dyrektora o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- realizowanie zaleceń specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- w miarę możliwości eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- prowadzenie ze specjalistami konsultacji dotyczących pracy wychowawczo–dydaktycznej, mających na celu wzbogacenie swojej wiedzy i polepszenie jakości pracy,
- proponowanie szkoleń i wykładów prowadzonych przez specjalistów.
§ 65
-
Do zadań pomocy nauczyciela należy w szczególności:
- pomoc nauczycielowi w opiece nad dziećmi,
- pomoc dzieciom przy myciu rąk, korzystaniu z toalety, w rozbieraniu się i ubieraniu przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem na zewnątrz,
- pomoc nauczycielowi w opiece nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek,
- udział w przygotowaniu pomocy do zajęć i w dekorowaniu sali,
- współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali i na placu zabaw,
- organizacja posiłków: rozdawanie dzieciom właściwych porcji, pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących, sprzątanie po posiłkach,
- podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia (zmywanie kubeczków po użyciu),
- dbałość o powierzony sprzęt, rośliny; zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
- nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci – to zadanie nauczyciela,
- wykonywanie innych poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 66
- Pracownicy administracji i obsługi wykonują zadania określone w zakresie czynności, który otrzymują przy zawieraniu umowy o pracę.
- Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.
- Pracownicy przedszkola zobowiązani są także do realizacji innych obowiązków, wynikających z organizacji przedszkola, zleconych przez Dyrektora.
-
Wszyscy pracownicy zatrudnieni w przedszkolu mają obowiązek:
- sumiennie i starannie wykonywać pracę,
- przestrzegać czasu pracy ustalony w przedszkolu,
- wykonywać badania profilaktyczne,
- przestrzegać dyscypliny pracy oraz przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych.
§ 67
- Zatrudnienie osób realizujących zajęcia dodatkowe odbywają się według Kodeksu Pracy.
Rozdział 13
Prawa i obowiązki dziecka
§ 68
-
Dziecko w przedszkolu ma w szczególności prawo do:
- integralnego rozwoju,
- poznawania prawdy o Bogu, sobie i otaczającym świecie,
- poszanowania jego godności osobistej,
- akceptacji i poszanowania indywidualnego tempa rozwoju,
- ochrony i poszanowania zdrowia,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- ochrony przed wszelkimi formami dyskryminacji,
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo–wychowawczo–dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania,
- poszanowania własności,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- przynależności np. do rodziny, grupy itp. oraz do kontaktów i relacji społecznych,
- wykonywania praktyk religijnych, korzystania z posług religijnych oraz uczestniczenia w lekcjach religii,
- poznania, ochrony swoich praw i potrzeb,
- swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych.
-
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
- szanować kolegów i wytwory ich pracy,
- szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu,
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczyciela,
- przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa,
- sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne,
- przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych,
- słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.
§ 69
-
Dziecko może być skreślone z listy przyjętych do przedszkola oraz może być nieprzyjęte na następny rok w przypadku:
- nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc,
- występowania zachowań dziecka, zagrażających zdrowiu, bezpieczeństwu innych i odmowy rodziców współpracy ze specjalistami, świadczącymi pomoc pedagogiczną lub psychologiczną,
- uchylenia się rodziców od współdziałania z nauczycielami grupy w zakresie ustalania zasad jednolitego oddziaływania pedagogicznego,
- zatajenia przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego,
- na wniosek rodziców, uwzględniający prawo do wspólnego rozstrzygania obojga rodziców w istotnych sprawach dziecka,
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,
- zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej dwóch miesięcy.
§ 70
-
Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje Dyrektor stosując poniższą procedurę:
- wysyłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru,
- wyznaczenie dodatkowego 14-dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności,
- ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa – mediacje Dyrektora, psychologa z rodzicami,
- zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych,
- przedstawienie członkom Rady Pedagogicznej sytuacji nieprzestrzegania zapisów statutu i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka.
- Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy, rodzice otrzymują na piśmie z uzasadnieniem w terminie 7 dni od jej podjęcia.
- Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji Dyrektora do Organu Prowadzącego w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
- Skreślenie z listy dzieci w przedszkolu nie dotyczy dziecka objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
Rozdział 14
Postanowienia końcowe
§ 71
- Zasady organizacji i funkcjonowania przedszkola nieuregulowane niniejszym Statutem określają wewnętrzne procedury i zarządzenia.
- Dokumenty o których mowa w ust. 1 nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z zasadami określonymi przez Organ Prowadzący.
§ 72
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
- Tekst Statutu podaje się do publicznej wiadomości w formie pisemnej przez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola.
§ 73
- Statut przedszkola nadaje i wprowadza w nim zmiany Organ Prowadzący.
- Zmiana Statutu skutkuje tekstem jednolitym.
- Traci moc dotychczasowy Statut przedszkola.
§ 74
- Statut wchodzi w życie z dniem 3 maja 2023 roku.